This video shows the latest OCT technology in full length- without a cut.
This demo film is shown in “real life”, without a cut or any corrections. A young gentleman was measured to test the functionality of the newly introduced Fast Tracker. In the middle of the measurement, the person moves away from the scanner, sits down again, and very surprisingly, the scanner automatically finds the last position and finishes the scanning procedure as if nothing has happened. Surprise, suprise!
In diesem kurzen Video wird gezeigt, wie eine OCT-Messung des Auges Schritt für Schritt abläuft: unkompliziert, absolut ohne Schmerzen, ohne Berührung des Auges und ohne den Patienten zu beeinträchtigen. Das ist hochmoderne Augenmedizin auf höchstem technologischen Stand. Der Film ist gedacht, um Patienten die Schritte zu zeigen und ihnen eine sorgenfreie Untersuchung zu ermöglichen.
This short video demonstrates an OCT experience: uncomplicated, without pain, without contact and without affecting the patient. This is state of the art eye care on to the highest technological standards. The film is intended to help patients to illustrate the steps of an OCt scan and give them a worry-free eye exam.
Already the Cirrus 4000 showed its intuitive, compact dimensions, a nice designed user interface and a great robustness. Thus, the Cirrus 4000 had 7 years worked daily without any fail! This is a very nice performance for a computer, for a highly complex optical coherence (OCT) scanner it is almost a miracle. The new Cirrus 5000 system features a modernized system based on a fast Windows 7 computer with much more faster processing and OCT camera system, a larger viewing monitor and a wireless mouse and keyboard. You will experience an increased speed, more comfort and and a better reliability.
This demo film is shown in “real life”, without a cut or any corrections. A young gentleman was measured to test the functionality of the newly introduced Fast Tracker. In the middle of the measurement, the person moves away from the scanner, sits down again, and very surprisingly, the scanner automatically finds the last position and finishes the scanning procedure as if nothing has happened. Surprise, suprise!
General features – OCT Tools offered by Zeiss Cirrus 5000HDOCT.
Macula OCT Tools:
Precision FoveaFinder™
NEW FastTrac™ retinal tracking system
NEW Macular Thickness OU Analysis
Advanced RPE analysis
Macular Thickness and Change Analysis
Macular Thickness Normative Data
Glaucoma OCT Tools:
Retinal Nerv Fiber Analysis (RNFL)
Retinal Nerv Fiber Analysis (RNFL) Normative Data
Ganglion Cell Analysis
Guided Progression Analysis (GPA™)
Cornea Tools:
Axial Corneal Tghickness Analysis
Corneal 3D Imaging
First encounter- Cirrus 5000 HD OCT – a solid big brother.
Zeiss offered a wide range of tools to for the diagnosis of glaucoma, maculopathies and anterior segment conditions without an additional lens to be installed. At the first touch with the Cirrus 5000 you find your way very quickly. The setup has been consistently adapted from Cirrus 4000 and expanded:
The mouse and keyboard are now wireless and elegant to use. The mouse fits well in the hand, for larger hands it might be a little too small. The keyboard shows a need of getting used, because the keys are close together and the keyboard is arched. The arrow keys are placed into only one piece. The screen is much larger which facilitates the survey.
Professional OCT simplicity. “Reduce to the max “, was chosen as maxime and successfully implemented. A visual tour of the software is intuitive and pleasant as the controls are reduced to the most necessary and were placed very clear. The technical adaptation to the examiner of such a highly complex OCT technology is exemplary. In an OCT aquisition test – carried out by a 65 year old woman who had no knowledge of computers or even strange things like OCT – the data collection lasted under professional guidance only 2 minutes and 42 seconds.
Patient data. The input of the patient data go as previously very fast and easy.
Acquisition of the OCT data. The positioning of the head, focusing on the desired location to go quickly as before – perfect for OCt beginners. The generous protocols consist of anterior segment analysis (corneal thickness and mapping), macular thickness and cross scan regular or high definition (HD-OCT), Enhanced Depth Imaging (EDI) , ganglion-cell analysis, retinal nerve fiber layer analysis (RNFL), optic nerve head analysis (OHD).
New Tools Zeiss Cirrus 500 HD OCT.
Modernized system. Nice handling with wireless mouse and keyboard. Much larger display for relaxing computer work und data representation. Exacter, faster and reproducible data aquisition, and above all very fast data processing.
Fast Tracis an active eye-tracker allows repeatable measurements of identical sites. The tracker is optional, which means that it can be turned off in patients with a perfect fixation. If fixation is impaired, for example in cases of maculopathies, the tracker supports the OCT measurement. The method compensates blinking and eye movements, which otherwise often lead to artifacts and a poor image quality and leads to a wastage of precious time. The patient can now even stand-up and leave the room during the measurement, later sit down and The Cirrus 5000 HD OCT continues with the measurement at the predetermined location accurately. In a test this feature worked perfectly: a surprisingly positive result. This may be important in patients who need a break because theybecome tired very quickly or unexpectedly need to use the lavatory.
Synopsis of the macular dataset both eyes. It is encouraging that now the data of macular measurements in a synopsis can be represented. This makes comparison and pathological changes easier to explain to the patient.
New Zeiss Forum Software Suite(network based and very fast data transfer and data analysis). For the digital data transfer, Zeiss provides an interesting way offering a central software solution (Zeiss Forum) so that the patient data have to be typed in only once at the reception and investigative requests to the inthe network existing Zeiss machines are sent instantly. Save time. Save paper. Save money. Go digital. It works and nearly all kind of data output from different manufacturers, even videos can be imported. The so-called “Turnschuh-Laufwerk” or “sneaker-drive” is now a thing of the past.
Not enough about OCT? What is still missing?
Data analysis. Various analytical protocols process the acquired OCT data. If several identical scansets were performed in one patient, it happens quickly, that a wrong data set is clicked to be analyzed. The analytical protocol “crunshes” then all the data to a visual representation, but “the dog cannot be stopped”. A small “Cancel button” would save time.
Patient data. Best enter first the day and month of birth, then choose the dropdown menu to complete the year of birth very quickly. The represntation of the months is now relatively dynamically as the past or future months appears a little smoother. This is a matter of taste. However, displaying like “one click, one month” would be prefered and zack you are done.
Analysis screendesign. Fortunately, the number of analysis options has increased, which leads to safer diagnosis and treatments of eye diseases. Because of the abundance, not all protocols appear at the same time, therefore time-consuming scrolling is needed. To change this, it should not be a computer science major effort. Only enlarge the “analysis protcolls window” down and efficiency is improved by a simple step.
Black-On-White versus White-On-Black mode. What’s missing is a small switch button to quickly change the color coding of the OCT images, ideally black-on-white, since the layers are better visible, printer ink can be saved to reduce costs and to protect the environment . This desire was expressed many years ago.
Security. Currently there is a good security setup of the device with password protection and separate selection of the OCT operator. This is especially useful in large and busy eye centers. In smaller offices ethe first steps are rather cumbersome and make no real sense, because often only one or two investigators are involved.
Corneal thickness measurement (Corneal Thickness). Zeiss treats the cornea to neglected. It would be beautiful to have a survey of the entire corneal cube in micrometers (OCT pachymetry), not only a few and small sized sections. It would also be helpful if the compartments (epithelium, stroma) are measured in Thickness and volume, especially for refractive surgery or keratoconus. Moreover: measurements should not only be possible vertically along the laser optical axis, but also obliquely, for example, in corneal scars or corneal wounds. A longer corneal scan length would be very desirable, why not at last 14 millimeters?
Chamber angle (Anterior Segment). In certain situation the numeric definition of the anterior chamber angle is helpful.
Children and Teen: normative database for macula and glaucoma. Why is the “OCT-life” beginning at 18 years? In practice, there are many children and young people by the way. Therefore, a normative database for the under-18s is important. Ths is missing nearly by all OCT manufacturers.
Noise-fan. The new Cirrus 5000 system is very quiet, almost “OCT-whispering” only. Cirrus 4000 produces much more noise, so the existing aerators can be replace, especially OCT operators who sit all day near the OCT scanner would be veryy happy. By the way: it is possible to replace the fans of the Cirrus 4000, to reduce the noise impact. Ask the Zeiss representant!
What are you missing? Please write your comment below! Please enter your comments in the comment section below, thank you!
GETOCT.COM hatte als erste in der Schweiz die Chance erhalten, das brandneue Cirrus 5000 OCT (Optical Coherence Tomography oder Optische Kohärenztomography, kurz OCT) zu testen. Bereits das Cirrus 4000 zeigte seine intuitive Bedienbarkeit, kompakte Masse, ein schönes und praktisches Design und eine grosse Robustheit. So hat das Cirrus 4000 HD OCT seit 7 Jahren täglich funktioniert – ohne einen Ausfall. Das ist eine ausserordentliche Leistung für einen Computer, für einen hochkomplexen OCT-Scanner ist es fast ein Wunder.
Das neue modernisierte Cirrus 5000 HD OCT-System verfügt über eine zeitgemässe Hard- und Software, basierend auf einem schnellen Computer mit Windows 7 mit 64 bit, einem deutlich beschleunigten OCT-Kamera-System, einem angenehm größeren 19 Zoll Monitor und einer drahtlosen Maus und Tastatur. Dies führt zu einer schnelleren Verarbeitung mit kürzeren Zeiten für den Patienten und den Augenarzt. Die OCT-Scangeschwindigkeit liegt zwischen 27,000 bis 68,000 pro Sekunde.
Cirrus 5000 OCT – der grosse Bruder
Nicht zuletzt fand sich eine ausserordenltiche breite Palette an Tools zur Diagnose von Glaukom, Maculopathien und Vordersegment, ohne dass eine Zusatzlinse installiert werden muss.
Erste Berührung.
Schon bei der ersten Berührung findet man sich sehr schnell zurecht. Das Setup wurde konsequent vom bewährten und weit verbreiteten Cirrus 4000 HD OCT adaptiert und erweitert:
Die Maus und das Keyboard sind jetzt kabellos und elegant zu bedienen. Die Maus sitzt gut in der Hand, kann für grössere Hände aber etwas zu klein daherkommen. Die Tastatur ist gewöhnungsbedürftig, da die Tasten eng beieinander sind und die Tastatur gewölbt ist. Die Tastatur ist auf Englisch, sodass das x und y gesucht werden müssen. Daran gewöhnt man sich aber sehr rasch. Die Pfeiltaste besteht nun aus einem Guss und wirkt zu sperrig. Ein grosser, aufgeräumter Bildschirm erleichtert die Arbeit sehr.
Professionelle OCT-Schlichtheit. “Reduce to the max”, wurde als Maxime gewählt und erfolgreich verwirklicht. Die visuelle Führung durch die Software ist intuitiv und angenehm, da die Bedienelemente auf das Allernötigste reuziert und sehr übersichtlich platziert wurden. Die technische Adaptation an den Untersucher einer so hochkomplexen OCT-Technologie ist vorbildhaft. Bei einem OCT-Aufnahmetest – ausgeführt durch eine 65 jährige Frau, die keine Ahnung von Computern oder geschweige OCT hatte – dauerte die Daten Erfassung unter professioneller Anleitung nur 2 Minuten und 42 Sekunden.
Patientendaten: die Eingabe der Patientendaten und des Geburtsdatums gehen wie bis anhin sehr flüssig und zeitsparend. Am besten erfolgt zuerst die Eingabe das Tages und der Monats der Geburt, danach soll das DropDownmenu angeklickt werden, um das Geburtsjahr rasch zu vervollständigen. Am Bildschirm huscht nun relativ dynamisch bei der Wahl des Monats die Anzeige vorbei und erscheint etwas flüssiger. Bevorzugt wird aber die Darstellung “ein Klick, ein Monat”, zack und fertig.
Neuestes Zeiss Forum Datensuite (blitzschneller Datentrasfer und Datenanalyse im Netzerk): für den Datentransfer bietet Zeiss eine interessante Möglichkeit durch eine zentrale Software-Lösung (Zeiss Forum), sodass die Patientendaten am Empfang nur einmal eingetippt werden müssen und dann Untersuchungs-Aufträge über das Netzwerk an vorhandene Zeiss- Maschinen blitzschnell geschickt werden. Spare Zeit, Papier und Geld. Das sogenannte “Turnschuh-Laufwerk” gehört ab jetzt der Vergangenheit an. Erfreulicherweise und für den klinischen Alltag sehr wichtig können in die Forum Suite Daten von fast allen anderen Firmen über einen separaten Kanal importiert werden, sogar Videos.
Aquisition der OCT-Daten. Die Positionierung des Kopfes, die Fokussierung auf die gewünschte Lokalisation des vorderen oder hinteren AUgensegments gehen sehr rasch wie bisher. Gerade OCT-Beginner werden Freude daran haben und sich rasch eingewöhnen. Die grosszügigen Protokolle bestehen aus Vordersegment-Analyse (Cornea-Dicke und Mapping), Makula-Dicke und Querschnitt, Enhanced Depth Imaging (EDI) , Ganglien-Zell-Analyse, retinale Nerven-Faser-Schicht Analyse (RNFL), Opticus.
Neue Funktionen Zeiss Cirrus 5000 HD OCT.
Modernisiertes System. Haptisch ist die Benutzung der kabellosen Maus und der Tastatur sehr angenehm. Ein deutlich größerer Monitor sorgt für entspannte Arbeit am Computer und Darstellung der OCT-Daten, was auch bei der Erklärung der Pathologien für den Patienten hilfreich ist. Das führt zu einer genaueren, merklich schnelleren und reproduzierbareren Datenaufnahme und vor allem sehr schnellen Datenverarbeitung.
Fast Trac ist ein aktiver Augen-Tracker erlaubt die wiederholbare Messung identischer Lokalisationen. Der Tracker ist optional, das heisst, dass man bei Patienten mit perfekter Fixation, der Tracker ausgeschaltet werden kann. Ist die Fixation beeinträchtigt, zum Beispiel bei Makulopathien, unterstützt der Tracker die Messung. Die Methode kompensiert Blinzeln und Augenbewegungen, was sonst häufig zu Artefakten und schlechten Bildern führt und Zeit kostet. Der Patient kann nun sogar während der Messung vom Scanner weggehen, sich hinsetzen und Cirrus fährt mit der Messung an der genau vorgegebenen Stelle weiter. Beim Selbstversuch zeiget sich ein erstaunlich positives Resultat. Das kann wichtig sein bei Patienten, die rasch ermüden, eine Pause benötigen oder unerwartet auf das WC müssen.
Makula-Synopsis. Erfreulich ist, dass nun die Daten einer Makula-Messung in einer Synopsis beider Augen darstellbar sind. Das erleichtert den Vergleich und krankhafte Veränderungen sind dem Patienten einfacher erklärbar.
Nicht genug von OCT? Was fehlt noch?
Datenanalyse. Diverse Analyseprotokolle verarbeiten die erhaltenen OCT-Daten. Wurden bei einem Patienten mehrere gleiche Scans durchgeführt, passiert es rasch, dass ein falsches Datenset angeklickt wird. Das Analyseprotokoll “zermalmt” dann sämtliche Daten zu einer bildlcihen Darstellung und ist nicht zu stoppen. Ein kleiner “Abbrechen-Knopf” spart Zeit.
Analyse-Bildschirm. Erfreulicherweise wuchs die Zahl der Analysemöglichkeiten an, was zu einer sicheren Diagnose und Therapie bei Augenkrankheiten führt. Aufgrund der Fülle werden aktuell nicht sämtliche Protokolle angezeigt, sodass geblättert werden muss. Hier sollte nur das “Protokoll-Fenster” etwas nach unten verbreitertert werden und schon ist die Effizienz gesteigert. Das sollte kein grosser Informatik-Aufwand sein.
Schwarz-Auf-Weiss versus Weiss-Auf-Schwarz Darstellung. Was noch fehlt ist ein kleiner Schaltknopf, um schnell die Farbkodierung der OCT-Bilder zu wechseln, idealerweise Schwarz-Auf-Weiss, da somit die Schichten besser erkennbar sind, Drucker-Tinte gespart werden kann, sich die Kosten reduzieren und die Umwelt geschützt wird. Dieser kleine Wunsch wurde schon vor Jahren geäussert.
Sicherheit. Aktuell besteht eine gute Zugangssicherheit des Gerätes mit Passwortschutz und separater Auswahl des OCT-Operateurs. Das ist vor allem sinnvoll in grösseren und stark frequentierten Augenzentren. In kleineren Augenarztpraxen sind die ersten Schritte eher umständlich und machen keinen richtigen Sinn, da oft nur ein oder höchstens zwei Untersucher die Messungen durchführen und der ZUgang zum OCT-Scanner mir seinen Patientendaten eingeschränkt ist. Darum sollte hier die Option angeboten werden, dass nach dem Druck des Startknopfes direkt die Analyse/Aquisitionsmaske gezeigt wird oder das bisherige Regime gewählt werden kann.
Hornhaut-Dickenmessung (Corneal Thickness). Zeiss behandelt die Hornhaut etwas stiefmütterlich, dabei ist die Hornhaut die zentrale Struktur für gutes Sehen und auch für gute OCT-Bilder. Hier besteht Entwicklungspotential. Schön wäre eine Vermessung des ganzen Hornhautkubus in Mikrometern, nicht nur weniger Querschnitte. Zudem wäre es hilfreich, wenn die cornealen Kompartimente (Epithel, Stroma) ausgemessen werden in Dicke und Volumen, gerade für die refraktive Chirurgie mit Laser, wo aktuell meist nur Durchschnittswerte verwendet werden, oder bei Keratokonus mit seiner unregelmässig dicken Epithelschicht. Zudem sollte eine Messung einer Läsion in Mikrometern nicht nur vertikal entlang der optischen Laserachse möglich sein, sondern auch schräg, zum Beispiel bei Hornhautnarben, Hornhautwunden. Wünschenswert wäre auch ein längere bzw. selbst einstellbarere Scanlänge und -richtung. Erweiterungen folgen wahrscheinlich mit den nächsten Versionen. Kammerwinkel (Anterior Segment). In gewissen Situation ist eine Winkeldarstellung der Vorderkammer in Grad hilfreich.
Kinder und Jugendliche normative Datenbank für Makula und Glaukom. Warum beginnt das “OCT-Leben” erst ab 18 Jahren? In der Praxis gibt es übrigens viele Kinder und Jugendliche. Darum ist eine normative Datenbank für die unter 18jährigen wichtig. Das fehlt bei fast allen OCT-Herstellern.
Lärmentwicklung-Lüfter. Das neue Cirrus 5000 System ist sehr leise, es verbreitet fast nur ein “OCT-Geflüster”. Der Computer des Cirrus 4000 produziert im direkten Vergleich etwas mehr Lärm. Übrigens: beim Cirrus 4000 können die Ventilatoren durch geräuscharme Modelle ersetzt werden! Darüber freuen sich vor allem die OCT-Operateure, die den ganzen Tag an der Kiste sitzen müssen.
Teilen Sie uns mit, was Ihnen fehlt (Comments unten).
OCT Optical Coherence Tomography (OCT)
High Definition Gallery Zeiss Cirrus 5000 HD OCT
The potential of the new Zeiss Cirrus 5000 (optical coherence tomography, OCT) are represtend by following images.
Folgende Bilder zeigen das Potential von Zeiss Cirrus 5000 HD OCT (Optische Kohärenztomographie, OCT):
Memory Aid – Glaucoma “Homer Simpson Sign” – “Donut Glaucoma” by GETOCT.COM:
Glaucoma Homer Simpson Sign GETOCT. Glaucoma “Homer Simpson Sign” by GETOCT (“donut glaucoma”), normal ganglion cell layer (GCL), left image below, devastated ganglion cell layer (right image). The ganglion cells are essential in signal transmition, for example, to assess glaucoma. Normally, their frequency is centrally greatest where they are located in a shape of a ring. In progressing glaucoma these cells die, so that this ring is slowly disappearing. A memory aid for ganglion cell layer (GCL): In keeping with the famous “Januar Loch” in Switzerland (a uncomfortable situation without money and at the limit tipically ocuring in the first month of a new year), a masterful baker in Lucerne is offering a “January hole pastries”. In Anglo-Saxon area it is referred to a “donut”. The cartoon character “Homer Simpson” eats mainly donuts, there “”Homer Simpson donut sign” in cases with reduced ganglion cell desity. Die Gangienzellen sind essentiell zum Beispiel zur Beurteilung eines Glaukoms. Normalerweise ist ihre Häufigkeit zentral am grössten, wo sie ringförmig angeordnet sind. Bei einem Glaukom zeigt sich ein Verlust dieser wichtigen Zellen, sodass der Ring langsam verschwindet. Gedächtnisstütze: in Anlehnung an das “berüchtigte Januarloch” gibt es einen Meisterbäcker in Luzern, der ein “Januarloch-Gebäck” anbietet (siehe Foto). Im angelsächsischen Gebiet wird von einem Donut gesprochen. Die Comic Figur Homer Simpson ernährt sich vor allem von Donuts, daher als Gedächtnisstütze “Homer Simpson donut sign”.
And now a congratulation makes sense. Dr. med. Peter Maloca for his detailed work about the OCT maschines and you as my interested blog reader, who persevered to the end of this post.
CONGRATULATIONS! You have OCT power!
I hope, I could offer you some inspiration!
And please, enter a few comments below and sign up for our GETOCT community here.
yours Peter Maloca, MD
You will find more in th free GETOCT iTunes Store (search for Podcast, GETOCT).
Put nothing into the OCT image what is not there!
It’s a challenge to record a good OCT image of an eye. The even greater challenge is the correct interpretation of the findings!
A systematic approach is described, called GETOCT CoCoCo system:
(Bells palsy, Fazialisparese) suddenly a “lopsided” face:
The facial nerve palsy (Bells palsy) is one of the most common injuries of affected cranial nerves. The paralysis affects all of its innervated facial muscles, so that the origin of the disorder is quickly visible. Most often there is no clear cause, it is often associated with infection.
In diabetes a facial paralysis occurs more often, which fortunately is usually benign in course with spontaneous remission.
A major problem is due to paralysis of outer eye muscles resulting in an incomplete eyelid closing. The cornea can dry out, a visual loss occurs, even infection and scarring can permanently impair vision.
Therefore, a good humidification is important using eye drops, ointments and a monoculus (Uhrglasverband).
Problems of monoculus
The disadvantage of a monoculus is that older people show difficulties to change the monoculus themselves, withdrawal may be painful in a thin and sensitive skin, allergies to adhesives occur soon, massive cosmetic restriction with grotesque appearance interfere with the patient in his dealings with his social environment. Thus the patient may not feel very comfortable. GETOCT shows a nice trick to improve patient’s quality of life. Plese view the video: